آبسردكن اني آدمك

آبسردكن آني آدمك

فوايد نوشيدن آب سالم

 

از زمان هاي دور ، هم قبايل بدوي و هم ملل متمدن، آب را براي درمان به كار مي گرفتند. هيدروتراپي در گذشته توسط ايراني ها ، ژاپني ها ، مصري ها و يوناني ها با توجه به خواص بسيار آن مورد توجه بوده و فراوان استفاده مي شده است. شايد آسان ترين و راحت ترين وسيله اي كه ورزشكاران و مردم براي رفع خستگي، كسالت و به دست آوردن آرامش و راحتي از آن استفاده مي كنند آب باشد.

حتي حيوانات وحشي و اهلي دريافته اند، زماني كه بيمار مي شوند بايد آب بياشامند. مصرف صحيح آب نه تنها تندرستي ما را حفظ مي كند، بلكه در صورت از دست رفتن تندرستي يا بروز اختلال در آن از طريق پاكسازي مواد زايد از بدن، آن را باز مي گرداند.

اما اينكه چه آبي بنوشيم و چگونه بنوشيم هم ممكن است در تاثير آب بر بدن و فايده يا حتي ضرر زدن به آن دخيل باشد.

براي مثال باورهاي نادرست زيادي درمورد نوشيدن آب سرد بعد از غذا بين عموم شايع است. باورهايي مثل سرطان‌زا بودن آن كه هيچ سند و مدرك علمي پشت آن وجود ندارد. در گذشته گفته شده بود كه نوشيدن آب سرد بعد از غذا مي‌تواند به هضم و گوارش غذا كمك كند. علم جديد هيچ تفاوت عمده‌اي در تاثيرات يك ليوان آب سرد بعد از شام يا هر زمان ديگر از روز نمي‌يابد.

حتي رژيم آب كه برخي آن را با نام رژيم آب سرد نيز مي شناسند، يكي از جديدترين روش ها براي آب كردن چربي ها محسوب مي شود. رژيم آب به ساير رژيم هاي رايج امروزي كه خوردن برخي مواد غذايي را محدود و يا به كل ممنوع مي كنند، شباهت چنداني ندارد. رژيم آب مصرف غذا را براي شما محدود نمي كند و به ورزش هم احتياج ندارد. كساني كه رژيم آب مي گيرند مي توانند هرچه كه دلشان مي خواهد مصرف كنند و در نهايت وزن خود را كاهش دهند كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.
 

يكي از اين باورهاي نادرست مي‌گويد آب سرد مي‌تواند روغن غذا را در پوشش سخت درون دستگاه گوارشتان جامد كند. اين هيچ پشتوانه علمي ندارد. كلينيك مايو و دانشگاه كلمبيا تاييد مي‌كنند كه اين باور نادرست است. از طرف ديگر، نوشيدن بلافاصله آب بعد از غذا معمولاً به هضم غذا كمك مي‌كند. آب و ساير مايعات به شكستن غذاهاي جامد كمك مي‌كنند. اگر مي‌خواهيد گوارشتان را تقويت كنيد، سوپ و ساير غذاهاي آبكي مثل سبزيجات و ميوه‌ها را انتخاب كنيد.
 

اگر از نوشيدن يك ليوان آب خنك بعد از غذا لذت مي‌بريد، آن را جزئي از مصرف روزانه آب خود قرار دهيد. براساس كلينيك مايو، اكثر بزرگسالان بايد روزانه هشت تا نه ليوان آب بنوشند. اصولاً با فرض اينكه ۲۰ درصد آب موردنياز شما از آب غذاها تامين شود، اين بيشتر از دو ليتر مي‌شود. اگر دوست داريد آبميوه‌ها يا نوشيدني‌هايي به جز آب مصرف كنيد، اين ميزان را به ۹ تا ۱۳ فنجان در روز برسانيد. نوشيدني‌هاي كافئين‌دار را از آن حذف كنيد زيرا خود موجب كم‌آب شدن بدن مي‌شوند.

  • آب خنك براي پايين آوردن درجه حرارت بدن

براساس دانشگاه كلمبيا ، نوشيدن آب سرد در بعضي نقاط به بدن كمك مي‌كند. اگر ورزش كرده باشيد، ممكن است براي خنك شدن شديداً هوس آب خنك كنيد. نوشيدن آن بسيار به شما كمك مي‌كند. وقتي درجه حرارت بدن به بالاتر از 98.6 درجه فارنهايت مي‌رسد، بدن براي پايين آوردن دوباره درجه حرارت خود به حالت عادي، عرق مي‌كند. نوشيدن آب ۴۱ درجه فارنهايت به تنظيم دماي بدن شما كمك كرده و احتمال كم‌آب شدن آن را پايين مي‌آورد. اگر آب خنك در دسترستان نبود، نوشيدن آب گرم بهتر از هيچ است.

اگر سابقه ميگرن يا سردرد داريد، نوشيدن آب با دماي اتاق توصيه مي‌شود. در يك تحقيق كه در سال ۲۰۰۱ انجام گرفت، مشخص شد كه نوشيدن آب يخ با ني موجب بروز سردرد در ميان خانم‌ها، به‌ويژه آنهايي كه علائم سردرد را در آن سال تجربه كرده بودند مي‌شود. اگر مستعد ميگرن هستيد، بهتر است آب ولرم‌تر بنوشيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: 13
+ نوشته شده: 1397/2/18 ساعت: ۱۰ توسط:adamak :